elektra

Idegenségtapasztalat és megszelídített tér. Transznacionális migráció gyerekperspektívából

DSpace/Manakin Repository

Language: HU | EN

Show simple item record

dc.contributor.author Németh, Krisztina
dc.date.accessioned 2017-12-20T10:47:39Z
dc.date.available 2017-12-20T10:47:39Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Tér és Társadalom 31:(3) pp. 103-124. (2017) hu
dc.identifier.issn 2062-9923 hu
dc.identifier.uri http://tet.rkk.hu/index.php/TeT/article/view/2869
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11155/1494
dc.identifier.uri http://real.mtak.hu/73984
dc.description.abstract A tanulmány a transznacionális migráció jelenségét vizsgálja egy eddig kevésbé feltárt perspektívából, a gyerekek szemszögéből. Jóllehet az általános vélekedések szerint a gyerekek a leginkább kitettek a családi migrációs döntéseknek, az újabb kutatási eredmények árnyalják a változásokat passzívan megélő, a migráció hatásait csupán elszenvedő gyerek képét, és a hangsúlyt egyre inkább az élményeikre, az egyéni adaptációs stratégiáikra, azaz az ágenciájukra helyezik. A két esettanulmány a Magyarországról külföldre irányuló munkavállalási célú migráció helyi társadalmakra gyakorolt hatásai című OTKA-kutatás keretében a migrációban érintett tanulókkal felvett interjúk, asszociációk, valamint gyerekrajzok dinamikus elemzésén alapul. A különféle módszerek közötti triangulációt a gyermeki perspektíva megszólaltatásának kihívásai mellett az egyes megközelítések korlátai, valamint a migráció jelenségének komplexitása indokolják. A mélyfúrásszerű elemzés – más projektív technikákon alapuló elemzésekhez hasonlóan – problémafeltáró jellegű, következésképpen nem reprezentatív és nem általánosítható. Az elemzés célja, hogy felvillantson különféle attitűdöket, egyéni megküzdési módokat, valamint ezek kognitív, érzelmi, térhasználatbeli aspektusait és reflektáljon a kombinatív módszertan alkalmazására. A migrációs tapasztalatok ambivalenciáját a különféle módszerekkel feltárt élmények más-más megvilágításba helyezik. A különböző projektív technikák használatával a pusztán verbális információszerzésnél sokszínűbb, összetettebb kép rajzolódik ki a gyermekek migrációs élményeiről. A módszerek közötti trianguláció közvetíti az idegenség tapasztalatának összetettségét, térbeli és társas vetületeit: a beilleszkedés kihívásait, valamint az idegen tér tapasztalatát és annak kiismerésével megszerzett kontrollt. hu
dc.language magyar hu
dc.rights Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives (CC-BY-NC-ND-4.0) Nevezd meg!-Ne add el!-Ne változtasd! hu
dc.subject migráció hu
dc.subject gyermekrajzok hu
dc.subject bevándorlók - Magyarország hu
dc.title Idegenségtapasztalat és megszelídített tér. Transznacionális migráció gyerekperspektívából hu
dc.type journalArticle en
dc.author.mtmtid 10040030
dc.author.affiliation KÉTO hu
dc.identifier.mtmt-recordid 3258621
dc.coverage.mtmt mtmt hu
dc.type.description folyóiratcikk hu
dc.relation.ispartofjournal Tér és Társadalom hu
dc.relation.ispartofjournalissue 3 hu
dc.format.extentvolume 31 hu
dc.description.access szabadon elérhető / open access hu
dc.format.extentfirstpage 103 hu
dc.format.extentlastpage 124 hu


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics