dc.contributor.author |
Németh, Krisztina |
|
dc.date.accessioned |
2017-12-20T10:47:39Z |
|
dc.date.available |
2017-12-20T10:47:39Z |
|
dc.date.issued |
2017 |
|
dc.identifier.citation |
Tér és Társadalom 31:(3) pp. 103-124. (2017) |
hu |
dc.identifier.issn |
2062-9923 |
hu |
dc.identifier.uri |
http://tet.rkk.hu/index.php/TeT/article/view/2869 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11155/1494 |
|
dc.identifier.uri |
http://real.mtak.hu/73984 |
|
dc.description.abstract |
A tanulmány a transznacionális migráció jelenségét vizsgálja egy eddig kevésbé feltárt perspektívából, a gyerekek szemszögéből. Jóllehet az általános vélekedések szerint a gyerekek a leginkább kitettek a családi migrációs döntéseknek, az újabb kutatási eredmények árnyalják a változásokat passzívan megélő, a migráció hatásait csupán elszenvedő gyerek képét, és a hangsúlyt egyre inkább az élményeikre, az egyéni adaptációs stratégiáikra, azaz az ágenciájukra helyezik. A két esettanulmány a Magyarországról külföldre irányuló munkavállalási célú migráció helyi társadalmakra gyakorolt hatásai című OTKA-kutatás keretében a migrációban érintett tanulókkal felvett interjúk, asszociációk, valamint gyerekrajzok dinamikus elemzésén alapul. A különféle módszerek közötti triangulációt a gyermeki perspektíva megszólaltatásának kihívásai mellett az egyes megközelítések korlátai, valamint a migráció jelenségének komplexitása indokolják. A mélyfúrásszerű elemzés – más projektív technikákon alapuló elemzésekhez hasonlóan – problémafeltáró jellegű, következésképpen nem reprezentatív és nem általánosítható. Az elemzés célja, hogy felvillantson különféle attitűdöket, egyéni megküzdési módokat, valamint ezek kognitív, érzelmi, térhasználatbeli aspektusait és reflektáljon a kombinatív módszertan alkalmazására. A migrációs tapasztalatok ambivalenciáját a különféle módszerekkel feltárt élmények más-más megvilágításba helyezik. A különböző projektív technikák használatával a pusztán verbális információszerzésnél sokszínűbb, összetettebb kép rajzolódik ki a gyermekek migrációs élményeiről. A módszerek közötti trianguláció közvetíti az idegenség tapasztalatának összetettségét, térbeli és társas vetületeit: a beilleszkedés kihívásait, valamint az idegen tér tapasztalatát és annak kiismerésével megszerzett kontrollt. |
hu |
dc.language |
magyar |
hu |
dc.rights |
Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives (CC-BY-NC-ND-4.0) Nevezd meg!-Ne add el!-Ne változtasd! |
hu |
dc.subject |
migráció |
hu |
dc.subject |
gyermekrajzok |
hu |
dc.subject |
bevándorlók - Magyarország |
hu |
dc.title |
Idegenségtapasztalat és megszelídített tér. Transznacionális migráció gyerekperspektívából |
hu |
dc.type |
journalArticle |
en |
dc.author.mtmtid |
10040030 |
|
dc.author.affiliation |
KÉTO |
hu |
dc.identifier.mtmt-recordid |
3258621 |
|
dc.coverage.mtmt |
mtmt |
hu |
dc.type.description |
folyóiratcikk |
hu |
dc.relation.ispartofjournal |
Tér és Társadalom |
hu |
dc.relation.ispartofjournalissue |
3 |
hu |
dc.format.extentvolume |
31 |
hu |
dc.description.access |
szabadon elérhető / open access |
hu |
dc.format.extentfirstpage |
103 |
hu |
dc.format.extentlastpage |
124 |
hu |